';

Een Challenge

Hoe zwaar is een Challenge?

Het is geen doel op zich maar tegenvallers horen bij een Challenge. Iedere Challenge kent zijn eigen verhaal, iedere deelnemer heeft zijn eigen verhaal. Iets doen met je auto waarvoor die in Nederland nooit gebruikt wordt leidt wel eens tot een uitdaging.

Rustig nadenken, overleggen en elkaar helpen brengt je meestal tot een oplossing. Maar niet iedere Challenge is van de buitencategorie. 25 bergpassen in 4 dagen is zwaar maar is van een ander kaliber dan het doorkruisen van de Amazone.

De organisatie staat Challengers altijd bij en heeft tot doel iedereen de Challenge uit te laten rijden.

Image

Impressie van een Challenge — 3:56 min

Image module

Inspanning of ontspanning?

Een Challenge herbergt altijd een inspanning in zich. Ook al wordt deze geheel op het asfalt verreden. Het behalen van een doel en de daarmee gepaard gaande inspanning maken onderdeel uit van de Challenge.

Subjectiviteit

Wat voor de een te zwaar is, is voor de ander pas het begin. Niet alleen de omstandigheden van de route zijn van invloed op de zwaarte van de Challenge, ook de fysieke en mentale gesteldheid zijn erg belangrijk. Vermoeidheid in combinatie met een moeilijk begaanbare route, een kapotte band aangevuld met invallende duisternis maken een etappe tot een heroïsche dag. Achteraf dan…

Image module
Image module

Special Stages

Sommige etappes worden bestempeld als special stage. Tijdens een special stage geldt een aangescherpt reglement. Dit kan noodzakelijk zijn bij lastige grenspassages, zwaardere etappes of als de weersomstandigheden dusdanig zijn dat het beter is om als groep bij elkaar te blijven.

Aanpassingen aan de auto

Welke auto ook wordt gekozen, een goede voorbereiding is essentieel. Ook kennis van de eigen auto is een pré. Voor bijna elke Challenge zijn (kleine) aanpassingen aan de auto nodig. De organisatie heeft hier ervaring mee en voorziet altijd in uitgebreid advies.

Image module

Pech, onderdeel van de Challenge?

Ja en nee. Het is geheel afhankelijk van de zwaarte van de Challenge. Vooral banden hebben het zwaar te verduren, maar de organisatie geeft hieromtrent advies en stelt eisen.

Alhoewel uitvallen door pech nauwelijks voorgekomen is, kan dit wel het geval zijn. De organisatie is dan behulpzaam bij de het repatriëren van auto en het team.

Image

Pech… — 0:33 min

Image module

Pech,

en dan?

Dat is helemaal afhankelijk van de Challenge waaraan wordt deelgenomen. Maar feit blijft, pech kost tijd en geduld. Bij The World Challenge reist er een volledig uitgerust technisch team mee dat de deelnemers behulpzaam is. Maar geduld moet in ruime mate aanwezig zijn bij het oplossen van technische problemen, zeker in landen waar geen onderdelen verkrijgbaar zijn.

Kortom, het is ook afhankelijk in welk land je bent. In de meeste landen kunnen ze erg veel, maar je kunt er niet op rekenen dat het allemaal met dezelfde snelheid gebeurt. Het mag duidelijk zijn dat er een groot verschil zit tussen Bolivia en Noorwegen.

Hulpverlening

in het buitenland

In Europa is dit bijzonder goed geregeld. Maar komen we eenmaal buiten Europa dan zijn we vooral op onszelf aangewezen of op de hulp van de bevolking. Alle pechgevallen die op onze weg zijn gekomen in de afgelopen jaren zijn ter plekke opgelost.

Image module
Image module

Full service team

tijdens The World Challenge

Tijdens The World Challenge is Wouter Tyberghien (samen met Sigi Leurs) onze technische steun en toeverlaat. Wouter is eigenaar van Desert Foxx en heeft ruime ervaring als technische ondersteuning bij rallies over de hele wereld. Wouter kan echt alles repareren, bijna alles dan…